سیدمهدی سیدمهدی، تا این لحظه: 18 سال و 1 ماه و 19 روز سن داره
زهراساداتزهراسادات، تا این لحظه: 11 سال و 7 ماه و 6 روز سن داره
سید علیسید علی، تا این لحظه: 4 سال و 10 ماه و 4 روز سن داره

فرشته های کوچولوی من

آموزش بافت جلیقه مردانه (سایز 52 و 56)

1393/9/15 18:30
نویسنده : نرجس
98,977 بازدید
اشتراک گذاری

سلام دوستان 

خیلی وقت بود که آموزش های هنری نذاشته بودم ،این مدت که سرم خدا رو شکر کمی خلوت تره ،تصمیم گرفتم چند تا آموزش بذارم ،البته اگه خدا بخواد.

خب با آموزش بافت جلیقه ی مردانه در سایز همسر محترم خودم و پدر عزیزم،در خدمتتون هستم.

مواد لازم:4 تا کلاف صد گرمی (من از نخ تقریبا نازک استفاده کردم،مارک نخم هم معروف به pop پپ بود)

 میل شماره 2 یا 3

خب کارمون رو با آموزش بافت پشت لباس شروع میکنیم،برای پشت لباس برای سایز 56 مردانه 160 تا دونه سر بگیرید. و بعد از بافت حدود 5 سانتی متر کشباف(من کشباف رو از همون نوعی بافتم که آموزشش رو تو پست های قبلی دادم)ساده بافی رو شروع میکنیم ,یعنی یک رج زیر و یک رج رو.

بعد از بافت حدود 40 الی 45 سانتی متر (قد لباس به قد فردی که براش میبافید بستگی داره و میتونه کمتر وبیشتر هم بشه) براش حلقه آستین باز میکنیم.

*برای بافت حلقه آستین در رج اول 4 تا دانه کور میکنیم و ادامه رج را میبافیم و در رج برگشت هم از آن طرف 4 تا کور کرده و تا آخر میبافیم ،در رج های بعدی ،3تا ،2تا ، و در آخرین  رج یکی در هر طرف کور میکنیم.

بعد از باز کردن حلقه آستین ،حدود 23 تا 25 سانتی متر ساده بافی  میبافیم.

حالا نوبت اندازه زدن سرشانه و گرد کردن پشت گردن است. حالا دانه ها رو که حدود 140 تا دونه است به سه قسمت تقسیم میکنیم.یک قسمت گردن و دو قسمت سر شانه ها.

حالا  یک سوم از دانه های یکی از سر شانه ها را کور میکنیم و بقیه دانه ها را تا یک دوم دانه های گردن میبافیم.. بقیه ی دانه ها را نمیبافیم و در رج برگشت یک سوم از آن نصف دانه های گردن را هم کور میکنیم وتا آخر رج میبافیم . در رج بعدی دوباره یک سوم دانه های سر شانه را کور کرده و موقع برگشت نیز یک سوم از دانه های گردن را کور میکنیم. و در رج بعدی نیز همین کار را انجام میدهیم. 

حالا نخ را قطع کرده و به دانه های وسط بافت (یک دوم باقی مانده از دانه های گودی گردن) وصل میکنیم و آن طرف را درست به همین شیوه کور میکنیم.

برای بافت جلوی لباس :166 تا دونه سر بگیرید و 5سانت کشباف رو ببافید .

***حالا دونه ها رو منهای دو کنید وحاصل رو بر6 تقسیم کنید. (این برای بافت پیچ 4تایی لازمه)

حالا دو تا رو 4تا زیر و دو تا رو 4 تا زیر میبافیم . باید حواستون باشه اول و آخر رج به همون دو تا رو برسید.

در رج های پشت کار دونه ها رو همون طور که میبیند ببافید. بعد از هفت رج ،در رج هشتم در 4دانه ی زیر یک پیچ ساده بیاندازید (اول 2دانه ی دوم را ببافید ،بعد 2دانه ی اول را ببافید)و باز همین روند را ادامه بدهید تا به حلقه آستین برسید.

حتما کار را با پشت کار اندازه بزنید و در جای مناسب به همان روش و به ترتیب5 و 3 و 2و 1 دانه کور کرده و حلقه آستین را باز کنیدو بعد از بافت حدود4 سانت بعد از حلقه یقه هفت را باز کرده و میبافیم.

*برای بافت یقه دانه های مانده را بر دو تقسیم کنید . از یک طرف ببافید تا به وسط کار برسید ،بقیه دانه ها را نبافید و برگردید ،موقع برگشت یکدانه کورکنیدو بقیه را ببافید.

کور کردن را در چند رج اول تکرار کنید و بعد هر یک رج درمیان دانه ها را کور کنید ،دقت داشته باشید ،اندازه سر شانه کوچکتر یا بزگتر از پشت کار نشود. .بعد از بافت همون 23 الی 25 سانت سر شانه ی باقی مانده را به سه قسمت تقسیم کرده و کور میکنیم.در چند رج آخر بافت یقه دیگر دانه کور نکنید ،زیباتر خواهد شد.

برای بافت کشبافت دور یقه و آستین هم دو راه دارید.

1)اینکه حدود 6 تا 8 تا دانه سر بگیرید و آنقدرکشباف ببافید تا طول بافت به اندازه ی دور تا دور یقه شود و بعد کور کرده به کار وصل کنید و برای حلقه آستین ها هم همین کار رو بکنید.

2)دوم اینکه سر شونه ها رو وصل کنید و ا زخود بافت دونه بگیرید و حدود دوسانت کشباف ببافید و بعد کور کنید . البته من از راه دوم استفاده کردم.

**برای سایز 52 (پشت کار رو 140 تا و جلوی کار رو 146 تا سر بگیرید)البته دقیقا با همون نخ 

اینم عکس جلیقه ی همسر گرامی که با همین روش براشون بافتم.

 

پسندها (2)

نظرات (3)

...
16 آذر 93 11:26
ببخشید استاد اجازه ای سایزی که گفتین چهار کلاف برایه ادم در چه سایزی هست البته شما دکر کردین سایز پدر و شوهر محترم اما . . ایا انها چه سایزی هستند ایا میشود از روی این سایز بندی کلاف خرید ایا از روی عکس میشود فهمید چهار کلاف چه اندازه ادم است یا یه ادم اون قدی چهار کلاف نخ است ایا عایا
نرجس
پاسخ
:سلام ،160 تا دونه برای سایز 56 است و 140 تا دونه برای سایز 52 است. منظورم سایز لباس های آقایونه. اگه کاموای ضخیم بگیرید باید تعداد بیشتری بخرید چون مترازش کمتره.در ضمن من تو عنوان پست سایز ها رو ذکر کرده بودم
مامان
18 آذر 93 7:17
مبارکه آقای پدر باشد
نرجس
پاسخ
:ممنون خانمی،
مامان
21 آذر 93 14:26
بابا ایول خانم هنرمند. چقدر زیبا هستن.خیلی سخته.... زود میبافی نرجس جون؟یا طول میکشه.من یه بار برای همسرم بافتم دوسال طول کشید.ولی چون کاموا خوب نبود همش مثل پنبه زده شده میشد.دستمو داغ کردم من که بلد نیستم از این هنرها انجام ندم. فقط دو ماه همسری تونست بپوشش.
نرجس
پاسخ
:ممنون که تعریف میکنی از کارام،نه راستش بافت لباس همسرجون دو ماه کامل طول کشید. درکت میکنم که چقدر دوست داشتی همسرت بتونه اون لباسو بیشتر بپوشه ،بعد اون همه زحمت